Det händer att flygresor drabbas av förseningar som kan bero på tekniska fel, väderförhållanden eller för mycket trafik i luftrummet.
Förseningar kan inträffa plötsligt, och vi rekommenderar att större händelser som bröllop eller viktiga möten inte planeras nära resans början eller nära inpå hemresan. Om du planerar att fortsätta din resa med ett anslutningsflyg, tåg eller liknande som du själv bokar bör du ha en tidsmarginal på minst 4 timmar vid utresa och efter hemkomst.
Vi vet hur viktigt det är med information när en flygförsening uppstår. Här nedan kan du läsa mer om våra rutiner och vad som gäller om du reser med våra charterflygningar eller med reguljärflyg.
Vi informerar dig löpande via SMS. Vid förseningar förhåller vi oss till den information som flygbolaget eller flygbolagets representanter ger, det är de som har tillgång till de senaste uppdateringarna. Vi håller dig uppdaterad löpande så snart vi får informationen till oss.
Det är viktigt att du har med dig en mobiltelefon som är fulladdad och påslagen. Kontrollera att mobilnumret på resebeviset stämmer.
Vi har inga egna representanter på flygplatserna i Sverige. I utlandet där vi har personal kommer vi att ha representanter närvarande. Observera att det inte alltid är möjligt för vår personal att komma åt transitområdet efter säkerhetskontrollen.
Flygbolaget eller deras representanter kommer ge löpande information om förseningen. Det kommer också oftast vara flygbolaget som söker fram och erbjuder övernattning, måltider eventuell ombokning av flygbiljetten, om förseningen överskrider en viss tid både på din ut- och hemresa.
Ving omfattas av paketreselagen och vi följer praxis för ersättning vid förseningar av paketresor (se definitionen av en paketresa under ”Frågor och svar”). Det betyder att en försening på utresan av en viss längd kan medföra prisavdrag. Försening på hemresan innebär ingen rätt till prisavdrag på resan oavsett längd.
Förseningar kompenseras enligt nedanstående tabell:
Särskilda skäl kan göra att ersättningen blir högre eller lägre i ett enskilt fall.
*En dygnsandel utgör resans pris med avdrag för eventuella rabatter och tillägg, delat med resans antal nätter. Om förseningen är längre än 24 timmar kan kompensationen komma att bli högre.
Om du har rätt till ersättning för försening vid utresan får du automatiskt ersättning och information. Du behöver inte göra något.
Var uppmärksam på att prisavdrag på utresan bara gäller för paketresor (se definitionen på en paketresa under “Frågor och svar” längre ner på sidan). Du kommer därför inte att få något prisavdrag om du bara har bokat en flygbiljett.
Reser du med reguljärflyg ska du kontakta oss, så kan vi se närmare på ditt ärende.
Var uppmärksam på att prisavdrag på utresan bara gäller för paketresor (se definitionen på en paketresa under “Frågor och svar” längre ner på sidan). Du kommer därför inte att få något prisavdrag om du bara har bokat en flygbiljett.
Har du bokat hotell på egen hand, utflykter, hyrbil eller annat som påverkas av en försening är det inte möjligt för oss att ersätta dig eftersom det inte har köpts genom oss. Detta gäller oavsett om du reser med charterflyg eller reguljärflyg.
Förseningar på hemresan medför inget prisavdrag enligt paketreselagen.
Vid en längre flygförsening har du dock rätt till ersättning från flygbolaget för vissa merkostnader som mat och dryck (ej alkohol). Normalt säkerställer vi att du får du en voucher från flygbolaget via oss på våra charterresmål eller om du reser reguljärt ska du kontakta flygbolaget på plats direkt vid gate eller informationsdisk på flygplatsen.
Krav på andra eventuella merkostnader pga flygförsening riktas direkt till flygbolaget, eller till oss så stämmer vi av med flygbolaget. Du kan också ställa kravet till ditt försäkringsbolag. Du måste bifoga underlag som tydligt visar vad dessa extra utgifter avser.
Detta skickar du till oss via vårt reklamationsformulär.
Detta skickar du till oss via vårt reklamationsformulär.
Specificerade kvitton för alla personer över 2 år (OBS! Alkohol ersätts inte). Dessa skickas via vårt reklamationsformulär. Kom ihåg att ange bokningsnummer. Det är huvudresenären som ska kontakta oss.
Vid försenad hemkomst måste du själv stå för eventuella utgifter om kommer för sent tillför övernattning. Sådana merkostnader kan du söka om att få ersättning för genom din privata reseförsäkring.
Om din reseförsäkring inte godtar dina krav har du möjlighet att rikta det till oss, med krav på följande dokumentation:
• Avslag från ditt försäkringsbolag eller din reseförsäkring.
• Kvitton på merkostnaderna. Det är viktigt att kvittona visar vad merkostnaderna avser (alkohol ersätts inte). Ett VISA-kvitto eller ett kontoutdrag är inte tillräckligt.
• Vid krav på ersättning för förlorad inkomst måste du visa dokumentation från din arbetsgivare. Den ska omfatta de datum då du inte var på arbetet, vilket löneavdrag som gjorts, och skatteavdrag.
• Bokningsnummer för resan med Ving och kontonummer för eventuell utbetalning.
Detta skickas till oss via vårt reklamationsformulär.
Förutom Paketreselagen, som vi som researrangör lyder under, kan du också ha rätt till ersättning enligt EU-reglerna om flygpassagerares rättigheter, den så kallade EU 261-förordningen. För att ansöka om kompensation enligt EU261/2004 ska du vända dig direkt till flygbolaget, som är den part som ansvarar enligt reglerna i EU261. Det gör inte vi som researrangör.
Din resa är omfattad av EU261/2004 om du:
• Reser från en flygplats inom EU eller
• Ankommer till EU från ett land utanför EU med ett EU flygbolag/sällskap
• Ankommer till din destination minst 3 timmar försenad. Gäller inte, om förseningen orsakades av extraordinära omständigheter som t ex väder eller strejkåtgärder.
Flygbolaget kan komma att dra av eventuell ersättning för förseningen som redan har betalats ut.
Du kan läsa mer om dina rättigheter enligt EU261 här.
Har du rest med Sunclass Airlines hittar du information och kontaktuppgifter här.
En paketresa består av minst två av följande resetjänster, som du köpt hos Ving och som tillsammans har en varaktighet på mer än 24 timmar. Som resetjänster avses:
• Passagerartransport
• Boende
• Hyrbil
• Annan turisttjänst som inte är direkt relaterad till transport eller boende, men som utgör en väsentlig del av paketresan.
Förseningens längd beräknas utifrån skillnaden i beräknad ankomsttid till destinationen och den faktiska ankomsttiden till destinationen.
Om förseningen drar ut på tiden kan det bli aktuellt med kortare eller längre boende. I så fall får du mer information om detta på flygplatsen.
Vid förseningar förhåller vi oss till den information som flygbolaget eller flygbolagets representant ger, då det är flygbolaget som har tillgång till de senaste uppdateringarna. Flygbolagen jobbar hårt för att få det operativa på plats och minimera olägenheterna för passagerarna. Det kan därför ske att informationen inte alltid kommer så snabbt som vi skulle önska.
Enligt paketreselagen kan du välja att avbryta din resa om förseningen överstiger 12 timmar från förväntad avresetid på en resa med en veckas reslängd (7 nätter) eller mer än 48 timmar på en resa med två veckors reslängd, och få hela resans pris återbetalt, efter avdrag för eventuella försäkringar.
Om du utöver detta köpt arrangemang på egen hand kommer de inte återbetalas av Ving, då de inte är den del av det paket du köpte från Ving.
Enligt EU-förordning 261 kan du välja att avbryta resan om förseningen överstiger 5 timmar från förväntad avresetid. Det betyder att om du har köpt en flygbiljett har du rätt till återbetalning av denna. Har du köpt en paketresa har du rätt till återbetalning av kostnaden för själva flygresan, men inte paketets övriga delar (transport, hotell, m.m.). Flygresan utgör i regel 20-40 % av resans pris utan ev. rabatter. Det exakta beloppet får du om du kontaktar oss.
Tilläggsarrangemang som hyrbil, utflykter, viktiga möten och liknande som inte är en del av paketresan köpt hos Ving kompenseras inte.
Observera att incheckat bagage är säkrat inför flygningen, och om flygbolaget inte kan få bagaget av flygplanet kommer det att eftersändas. Väntetiden för att ta emot bagaget ger ingen kompensation.
Förseningsintyg finns tillgängliga inom 1 vecka efter ankomst. Om du behöver ett förseningsintyg från Sunclass Airlines kan du hämta det här:
Om du behöver ett förseningsintyg från andra flygbolag kan du kontakta respektive flygbolag:
Om du behöver ett förseningsintyg från andra flygbolag kan du kontakta respektive flygbolag. Alternativt kan du kontakta oss så att vi kan hjälpa dig vidare.