Ännu ett speciellt reseår kan läggas till handlingarna och även om det kan kännas avlägset med både Omikron och omfattande reserestriktioner var det faktiskt inte mer än ett år sedan. 2022 präglades både av ett enormt uppdämt resesug och man kunde tala om en ketchupeffekt när alla ville i väg och återupptäcka världen igen. Men det stora reseintresset förde också med sig utmaningar som passkaos, flygplatskaos, inställda flyg och strejker. Ukrainakriget påverkade oss också med både osäkerhet i omvärlden och i ekonomin samt direkt påverkan med ändrade resrutter till Asien.
Vi såg också en renässans för charterresandet och många nya gäster fick upp ögonen för charter, man uppskattade att det var någon som tog ett helhetsansvar för hela paketet med flyg, hotell och transfer. De klassiska resmålen runt Medelhavet, inte minst Grekland som blev nummer ett hos Ving, bokade alla bra. En tydlig trend detta första riktiga reseår efter pandemin var också att många verkade vilja unna sig det där lilla extra. Många hade sparat lite extra pengar och ville passa på att boka ett bättre hotell eller åka iväg på en efterlängtad drömresa.
Hållbarhetsfrågan växer också ytterligare i betydelse bland konsumenterna. Allt fler är mer benägna att boka en resa med en arrangör som satsar på hållbarhet än tidigare. Vings resepanel visar på en ökning med 34 procent jämfört med för 5 år sedan. För Ving är hållbarhetsfrågan högt prioriterad och investeringar görs nu i en ny flygplansflotta för det egna flygbolag Sunclass Airlines. Ving investerar även aktivt i reseindustrins gröna omställning via ett samarbete med Climate Point. Men hållbarhet innebär också att värna om människor och djur, vilket Ving gör genom två nya partnerskap; med Rädda Barnen och World Animal Protection.
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving.
Resor sägs ofta vara bland det sista man drar in på och längtan efter att få skapa nya reseminnen med nära och kära och möta andra kulturer lever kvar även i orostider.
"Det råder inga tvivel om att det fortsatt är många som känner en stor reslust efter de förlorade reseår som vi lämnar bakom oss, men i det läge vi befinner oss i så blir det extra viktigt med prisvärda semestrar och trygghet. Det finns också en stark längtan att uppleva det autentiska och att vara aktiv under sin semester, säger Claes Pellvik, kommunikationschef Ving."
En nyligen genomförd nordisk undersökning från Google visar att även om konsumenter är mer restriktiva och hushåller med sin kassa är fortsatt resor det som prioriteras allra högst när extra pengar finns tillgängliga, före finansiella investeringar och konsumtion av kläder, mat och inredning. Nära en tredjedel av de tillfrågade (28%) rankar resor högst på önskelistan och ser man till generationen ”Boomers” (58-76 år) är siffran ännu högre där hela 36 procent prioriterar resor som det viktigaste när plånboken tillåter. Och det finns inget som tyder på att längtan att få komma i väg på en efterlängtad semester dalar under 2023.
I tider av osäkerhet med inflation, höga elpriser, skralare plånböcker och krig i Ukraina kommer trygghet även kommande år att vara högt prioriterat. Trygghetslängtan tar sig uttryck på flera sätt, bla i valet av destinationer. Vi söker oss helt enkelt till resmål som är bekanta och som känns säkra. Inte alltför sällan återkommer vi även till samma hotell. Inför en resa är det också fler som gör mer research än tidigare, man söker mer, jämför och vill försäkra sig om att man gör ett bra val.
En effekt av pandemin är också att fler har upptäckt fördelarna med att ha en arrangör i ryggen som tar ansvar för hela resekedjan, som finns där om något händer, som har hög servicenivå och som omfattas av paketreselagen. Som kund vill man helt enkelt inte riskera att bli utelämnad vind för våg om något händer och att det finns någon i ryggen som man vet både står för kvalitet och tar ansvar. Paketresan har fått sin renässans och i Vings resepanel svarar nära 4 av 10 (38 %) att det har blivit viktigare för dem att beställa sin resa hos en charterarrangör jämfört med innan pandemin. Nära 2 av 10 (17 %) svarar att de i mycket mindre utsträckning är sin egen resebyrå idag än innan pandemin, dvs bokar transport/flyg och hotell var för sig, ofta på olika sajter.
Två parallella ytterligheter till resetrender som Ving kan se är att både segmentet med premiumresenärer och prisjägare ökar.
För de som inte är lika drabbade av den ekonomiska krisen hamnar Once in a lifetime-resor högt upp på önskelistan. Man vill ta igen förlorade reseår, unna sig både finare hotell och rum, besöka platser på sin bucketlist, fira bemärkelsedagar och högtider på mer exotiska resmål eller vara med om unika och inte sällan spektakulära upplevelser.
Exotiska drömresmål som Maldiverna och Mauritius ökar år efter år och utgör nu ca 11 procent av Vings totala andel resenärer som bokar reguljärflygspaket, att jämföra med 9 procent året innan pandemin, 2019. Och Mauritius är en riktig bubblare som under hösten och inför 2023 har ökat med närmare 130 procent jämfört med samma period innan pandemin, säsongen 2018/2019. Vänder man istället blicken norrut fortsätter äventyr norr om poolcirkeln att locka. Icehotel, som Ving lanserade under pandemin blev direkt en succé, och bara under det senaste året har antalet bokningar ökat med 25 procent.
Samtidigt finns det en grupp som i allt högre utsträckning letar efter det optimala fyndet där i mångt och mycket plånboken får styra valet av både destination, reslängd och hotell. Men jakten på de plånboksvänliga semestrarna handlar inte bara om pris utan också den kvalitet man får. Resmål som exempelvis Turkiet kan därför bli en riktig bubblare till sommaren då många söker prisvärda resor utan att tumma alltför mycket på vare sig standard eller kvalitet.
Redan i år seglade Grekland upp som en storfavorit bland svenska semesterfirare och nu tyder allt på att det blir en riktig Greklandsommar även 2023. För att möta kundernas efterfrågan kommer Ving till sommaren 2023 att öka andelen resor till Grekland med 9 procentenheter jämfört med i fjol sommar. Jämför vi med normalåret 2019 åkte 21 procent av Vings gäster till Grekland medan till sommaren 2023 så är progosen 38 procent ska åka till Grekland 2023.
Att drömmen om Grekland är högst levande råder det inga tvivel om. När Ving frågade sin resepanel i december om vilket land man helst vill resa till i sommar väljer nära 4 av 10 (36%) Grekland. Landet upplevs som genuint och är för många sinnebilden av en härlig Medelhavssemester. Den grekiska övärlden erbjuder en stor variation av natur, kultur och historia som många resenärer idag efterfrågar. Här finns ett stort utbud av både resmål och hotell, från det småskaliga och autentiska till det större och mer internationella. Därtill lockas många av det grekiska köket, möjligheterna till en aktiv semester och alla vackra stränder och badvikar. Jämfört med många andra resmål i Medelhavet är det också relativt prisvärt. Grekland står för det stora uppsvinget kommande sommar, men givetvis lockar även Spanien och då främst till Mallorca som är sommarens enskilt största destination.
Topp-5: Vilket resmål är du mest sugen på att boka i sommar?
Välmående och hälsa blir allt viktigare i samhället i stort, vilket också återspeglas på semestern. Under pandemin var det många som sökte sig bortom gymmen för att spela padel, cykla, vandra. Det sista året har vi kunnat se ett uppsving för yoga, något som håller i sig också 2023, det gör även familjeträning.
Yoga: Med alla positiva hälsoeffekter som yoga innebär, är det inte konstigt att yogaresor hör till de mest populära bland Vings träningsresor. 2022 ökade antalet sökningar av yogaresor på Ving.se med 82 procent. procent jämfört med 2019. Vi utökar därför yogautbudet nästa år med ännu fler platser.
Familjeträning - att ha roligt och träna tillsammans hela familjen ökar. Under 2022 var SATS-klasserna Family Yoga och Family Crosstraining de två träningsaktiviteter som lockade allra mest på våra egna familjehotell, Sunwing Family Resorts och Ocean Beach Club. Under 2022 deltog 8 500 nordiska gäster i familjeträning på våra hotell. Vi är övertygade om att familjer kommer fortsätta uppleva rörelseglädje tillsammans och utökar därför utbudet av familjeaktiviteter till sommaren 2023. Bla med konceptet Family Sport, som bjuder in till aktiviteter som tennis, basket, fotboll, padel och vollyboll.
Strömningarna går åt det mer autentiska – att besöka platser bortom allfartsvägarna, hitta det lokala och småskaliga, besöka restauranger och smaka på den lokala matkulturen. Till våra egna hotell i Spanien köper vi exempelvis närodlade frukt och grönsaker i säsong, som producerats inom en radie av max 10 mil från hotellet, sk Km0-produkter, många av våra hotell vid Medelhavet har dessutom egna krydd- och fruktträdgårdar.
Många vill vara aktiva, uppleva naturen och samtidigt upptäcka resmålet – gärna på cykel eller vandring. På Gran Canaria har Ving/Spies/Tjäreborg inlett samarbete med den lokala utflyktsarrangören Climbo som erbjuder spektakulära aktivteter bortom allfartsvägarna, med bland annat klättring samt vandringsturer där man bland annat kan vandra genom Gran Canarias eget Gran Canyon samt turer med bad i grottor och där man även får avnjuta typiska lokala råvaror. De nya utflykterna blev snabbt en succé och har på kort tid kommit att bli några av de allra mest efterfrågade utflykterna i Vings program på ön, vilket vittnar om att många resenärer vill utforska bekanta resmål på ett nytt sätt.
Vilda djur i fångenskap som tvingas vara underhållning för turister på djurparker är på väg bort. Ving har ett samarbete med World Animal Protection som är vårt bollplank kring utflykter där man möter djur. I Thailand kan gästerna skippa elefantridningen och istället få en upplevelse utöver det vanliga genom att besöka elefanter som räddats från djurparker och sk trekking camps, nu lever elefanterna fritt i ett reservat och kan beskådas på håll. På Teneriffa kan man se valar i det vilda genom att följa med på båtutflykt. Fler aktiviteter är på gång under 2023.
Om undersökningen*
Om undersökningen Resepanelen
Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Den här panelen har besvarats av 8767 svenskar. Undersökningen genomfördes vecka 50, 2022. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.
Källa: Google Travel Report (Ipsos)
Ipsos, Essentials Report, Oct 6 to 10, 2022. Bas: 9986 respondenter i Norden.