Logotyp för Ving

Vanliga frågor och svar om Vings presentkort

Hur köper jag?
Du kan välja mellan två olika sorters resepresentkort. Du kan antingen köpa ett digitalt presentkort via e-post eller SMS som sedan går att använda direkt efter köpet.

Hur kan jag betala vid köp av presentkort på Ving.se?
Du betalar tryggt och säkert genom att göra en kortbetalning via Mastercard, Maestro, VISA eller VISA Electron. Det går också bra att göra en direktbetalning via Handelsbanken, Nordea, SEB eller Swedbank.(Endast kort utgivna i Norden fungerar som betalmedel för presentkort)

Hur länge gäller presentkortet?
Presentkortet är giltigt i tre år. Du kan kontrollera giltighetstiden på presentkortet genom att göra en saldokontroll på www.ving.se/presentkort.

Hur vet jag hur mycket pengar jag har kvar på presentkortet?
Du kan kontrollera ditt saldo på www.ving.se/presentkort.

Vad är maxbeloppet för ett presentkort vid köp på Ving.se?
Maxbeloppet för ett presentkort via e-post/SMS är 10 000 kr.

Vad händer om jag råkar skriva fel telefonnummer eller mejladress när jag beställer och betalar ett presentkort på Ving.se?
Av säkerhetsskäl kan vi inte ändra uppgifterna. Vi kan dock betala tillbaka pengarna till det kort eller konto som användes vid betalningen och du kan då göra om köpet enligt önskemål.

Vad händer om jag råkar radera ett presentkort i form av mejl eller sms?
Om du har noterat presentkortsnumret samt säkerhetskoden kan du kontakta oss så gör vi ett återutskick till samma mottagare.

Vad händer om jag tappar bort mitt presentkort (plast)?
Borttappade presentkort ersätts inte.

Kan jag ladda ett presentkort flera gånger?
Nej, våra presentkort kan bara laddas en gång.

Kan jag lämna tillbaka ett presentkort och få pengar tillbaka?
Nej, ett presentkort kan inte lösas in mot kontanter.

Kan jag förlänga giltighetstiden på mitt presentkort?
Nej, ett presentkort kan inte förlängas.

Var gäller presentkortet?
Presentkortet kan helt eller delvis användas som betalningsmedel på Ving.se. Presentkortet kan även användas för betalning i Globetrotters butik i Stockholm eller på Globetrotter.se. Presentkortet kan för närvarande inte användas som betalningsmedel på flyget och våra destinationer.

Hur betalar jag med ett presentkort?
Ett presentkort har en unik 16-siffrig kod samt en femsiffrig säkerhetskod som anges vid betalning. För presentkort i form av SMS anges istället telefonnumret tillsammans med den femsiffriga säkerhetskoden. På plastkort skrapas säkerhetskoden fram på baksidan av kortet.

Om jag har betalat med ett presentkort och avbokar resan, eller om resan blir cancellerad av någon anledning, får jag pengar tillbaka då?
Om du har betalat resan med ett presentkort så får du eventuell återbetalning i form av ett nytt presentkort.

Vilka villkor gäller för julpresentkort köpt efter 26 november 2018?

  • Maxvärde per presentkort och köp: 5.000:-
  • Maxbelopp för betalning med julpresentkort: 5.000:- per bokning
  • Kan kombineras med betalning med ordinarie presentkort på samma bokning
  • Rabatten gäller endast våra presentkort via SMS och e-post
  • Presentkorten gäller som betalningsmedel vid köp av resor

Varning Köp av presentkort i andra hand.

Ving har den senaste tiden uppmärksammat att flera kunder blivit lurade vid köp av presentkort i andra hand. Ett exempel kan vara att man köpt ett presentkort där säljaren lägger in betalningen direkt på bokningen. Senare visar det sig att betalningen är gjort med stulna kortuppgifter. Sköt därför alltid betalningen av din resa själv och se till att ha presentkortet i din ägo. Det kan också vara så att själva presentkortet är köpt med stulna kortuppgifter, något som kommer fram efter att du har betalt för presentkorten och som då inte har något värde längre. Presentkort som köpt med stulna kort uppgifter canselleras. I dessa fall kan saldo på kortet se korrekt ut om man kollar på ving.se eftersom vi inte har fått information om polisanmälan avseende de stulna kortuppgifterna ännu. det beror på att man inte uppdagat att någon använt kortuppgifterna. I dessa fall har ofta presentkorten sålts kort tid efter att de köpts, var därför uppmärksam på vilken dag presentkorten har köpts in och kontrollera identiteten på säljaren.

Generellt rekommenderar vi inte köp av presentkort i andra hand, då vi inte kan garantera giltigheten på presentkortet

Presentkort i samband med Postkodlotteriets vinster och kampanjer

Hur aktiverar jag presentkortet?
Presentkortet är redan aktiverat när det skickas från oss.

Hur vet jag hur mycket som är laddat på kortet?
Saldot kan man kontrollera själv: Kontrollera ditt saldo

Kan jag betala med presentkortet i efterhand?
Nej. Man måste betala med presentkortet innan resan har avgått.

Presentkorten går inte att lösa in mot kontanter. Giltighetstiden är 3 år. På baksidan av kortet finns mer information. Postkodlotteriets kundservice 0771-22 55 22 har öppet mellan kl 8-18 helgfria vardagar.