Alla hotell är klassificerat av respektive lands myndigheter enligt olika skalor. Vi har valt att komplettera dessa med en egen klassificering i form av vågor, från ett till fem. Som tillägg har vi även ett ”+” som visar att ett hotell är något bättre än normalt för sin klassificering.
Vi utgår från förhållandena på resmålet, vilket kan innebära att hotell med samma klassificering kan ha olika standard på olika resmål. Vings klassificering avser inte enbart rummens standard, utan totalintrycket med hänsyn till hotellets läge, inredning, faciliteter, aktiviteter etc. Våra kunders åsikter, som vi får in genom kundenkäter, spelar också en stor roll för varje hotells klassificering.
Kategori 5
Våra bästa hotell. Hög standard, omfattande faciliteter.
Kategori 4
Bättre mellanklass, flera faciliteter och/eller utmärkt läge.
Kategori 3
Mellanklass, ofta med en del faciliteter och ett visst serviceutbud.
Kategori 2
Enkel mellanklass, få eller inga faciliteter, men funktionellt.
Kategori 1
Förekommer bara undantagsvis i Vings utbud. Mycket enkelt, utan faciliteter.
Det är alltid den aktuella klassificeringen som visas på ving.se. Hotell kan få ändrad klassificering från sommar till vinter. Alla hotell genomför löpande underhåll men när det inte utförs större renoveringar på ett hotell är det naturligt att ett ”+” tas bort, eller hotellet kan få en lägre klassificering.
Rum/sviter/lägenheter på samma hotell kan variera i storlek, utformning och inredning. Beskrivning av boendet finns i hotellbeskrivningen på ving.se . Läget kan variera och olikheter förekommer vad gäller utsikt, solljus och eventuella störningar från omgivningen.
Bilder av hotellet
Vid fotografering av hotell används ibland vidvinkelobjektiv. Detta kan framställa hotell, pooler och rum som större än de är. Lägenheten/hotellrummet som du tilldelas kan ha en annan utsikt än bilderna som finns på ving.se. En interiörbild kan dessutom visa en viss typ, eller storlek, av hotellets många lägenheter/hotellrum. Detta innebär att det rum som du har bokat kan se annorlunda ut och ha ett annat läge.
Avstånd till strand och centrum
Det angivna avståndet i hotellbeskrivningen till närmaste badstrand eller närmaste lokala centrum är inte nödvändigtvis det största eller bästa i området.
Exempel på rumstyper:
Dubbelrum består av ett rum beräknat till två personer och är utrustat med antingen två enkelsängar, en dubbelsäng eller grand lit (smalare dubbelsäng). Badrum med badkar eller dusch.
1-rumslägenhet med kombinerat sov- och vardagsrum med pentry. Badrum med badkar eller dusch.
2-rumslägenhet med sovrum samt vardagsrum med pentry. Badrum med badkar eller dusch.
3-rumslägenhet med två sovrum samt vardagsrum med pentry. Badrum med badkar eller dusch.
4-rumslägenhet med tre sovrum samt vardagsrum med pentry. Badrum med badkar eller dusch
Ett kök/pentry är litet och avsett för enklare matlagning med sparsam köksutrustning. I 3- och 4-rumslägenheterna kan ett eller flera av sovrummen variera i storlek och fungera som vardagsrum med extrabäddar.
Lägenheterna är inte alltid utrustade med separat matplats inomhus eller separata vardagsrumsmöbler. Det är inte heller ovanligt att duschen endast har handdusch, är utan duschdraperi och att avrinningen inte är så effektiv som hemma.
Angiven m2 på rum/lägenhet kan vara med eller utan balkongen.
Om rum eller lägenheter har balkong eller terrass anges det i hotellbeskrivningen. Balkongen/terrassen är inte alltid anpassad storleksmässigt eller möblerad efter antalet boende i rummet/lägenheten. Om det är möjligt att boka särskild utsikt framgår detta i samband med bokning av resan.
Havsutsikt betyder direkt utsikt över havet från balkongen/terrassen. Begränsad havsutsikt innebär att utsikten är delvis skymd av t.ex. plantering eller annan byggnad.
Det kan också vara möjligt att boka rum/lägenhet mot poolområdet, havet, trädgården etc. Detta innebär inte att du har direkt utsikt över poolen, havet eller trädgården, men att rummet ligger på den sida av hotellet som vetter mot t.ex. trädgården. Rum mot omgivningarna innebär att rummet kan ligga mot vad som helst i hotellets omgivning t.ex. trädgård, väg, byggnad eller parkering.
Ving erbjuder ibland rum till kampanjpriser på utvalda datum och hotell. Rumstypen är i dessa fall ospecificerad och kan avvika från de rumstyper som är beskrivna i hotellbeskrivningen för det aktuella hotellet. Information om tilldelad rumstyp fås vid incheckning på hotellet.
Sängar och extrabäddar kan vara mjukare eller fastare än vi är vana vid hemma och vanligt täcke finns inte alltid. Både ordinarie sängar och extrabäddar kan vara kortare än två meter och utan bäddmadrass. Vissa rum/lägenheter har grandlit (liten dubbelsäng 110-140cm), queensize dubbelsäng (141-189 cm) eller stor kingsize dubbelsäng (190 cm eller bredare). Alla med gemensam madrass och sängkläder.
Extrabädd är som regel i bäddsoffa, bäddfåtölj eller uppfällbar säng av enklare standard som bäddas själv. Komforten är sämre än i en ordinarie säng. En extrabädd i rummet minskar även utrymmet. Rum med en eller två sängar i storleken grandlit, queensize eller kingsize har normalt ingen ytterligare extrabädd. D.v.s. extrabädd är i befintliga sängar.
För spjälsäng får man räkna med att betala ett tillägg direkt till hotellet. På våra Sunwing och O.B.C. kan spjälsäng förbokas, vissa hotell har inga spjälsängar.
In- och utcheckning sker efter internationella hotellregler.
Det bokade boendet kan normalt inte disponeras före kl. 15.00 på ankomstdagen men det varierar från hotell till hotell. På vissa resmål får man tillgång till sitt rum/lägenhet först klockan 17.00. Det kan uppstå väntetid om det är många som checkar in samtidigt. På avresedagen är rummet tillgängligt fram till utcheckning kl. 12, ibland kl. 10. Detta gäller också när hemresan sker på kvällen/natten eller tidig morgon efter. Vid sen avresa kan hotellet ibland erbjuda att behålla rummet längre mot en kostnad som betalas direkt till hotellet. Kontakta receptionen för information.
På våra Sunwing Family Resorts, Sunprime Hotels och O.B.C. kan i vissa tillfällen ett dagrum förbeställas mot en kostnad (begränsat antal). Många hotell erbjuder bagageförvaring och duschmöjligheter efter utcheckning, ibland mot kostnad.
Vissa hotell tar ut en kostnad för att använda hotellets faciliteter efter utcheckning, även om dagrum är bokat.
Vid incheckning på hotellet kan ett kreditkort påkrävas för en deposition. Hotellet låser då ett depositionsbelopp som säkerhet för att eventuella extra tillägg blir betalt. Beloppet släpps vid utcheckning men det kan dröja upp till två veckor innan beloppet är tillgängligt på kontot.
Om du inte checkar in på hotellet eller ger oss eller hotellet besked om att du kommer senare, kan bokningen på hotellet bli avbokad. Personer som inte står på bokningen har ej tillåtelse att bo i rummet/lägenheten. De flesta hotell tillåter inte att gäster som inte bor på hotellet kommer på besök eller använder faciliteterna.
Vid bokning av rum/lägenhet där alla ordinarie sängar inte nyttjas tillkommer ett rumstillägg.
Våra hotell har flera ankomster och avresor varje vecka där reslängden varierar. Därför kan hotellet inte på förhand bekräfta ett bestämt läge eller rumsnummer. Det finns möjlighet att skriva in önskemål i bokningen (via min sida eller hos våra reserådgivare) som sedan framförs till hotellet. Vissa tillägg kan endast fås om det är bokat på förhand, t.ex. havsutsikt. Ett fåtal hotell har rum med förbindelsedörr men detta kan inte bokas på förhand, går endast att skriva som önskemål. Observera att vi inte kan garantera att önskemål blir uppfyllt.
Förvaring av värdesaker, pengar och övriga ägodelar i rummet sker på eget ansvar, det är inte något som hotellet är ansvariga för. Vi avråder från att ta med stora belopp med kontanter eller dyrbara smycken och vi rekommenderar att hyra en säkerhetsbox direkt vid ankomst till hotellet. Det är viktigt att läsa avtalet vid hyra av säkerhetsbox och ta del av vad som gäller vid inbrott. Vi som researrangör ansvarar inte för förlorade ägodelar, inte heller från hotellrummet. Det är viktigt att göra en polisrapport för anmälan till försäkringsbolag vid tillfälle av stöld.
Det är inte alltid möjligt att ordna med ett byte av hotell efter ankomst till resmålet. Vid ett eventuellt byte av hotell betalas normalt en avbokningskostnad till det hotell man flyttar från, samt prisskillnaden till det nya hotellet. Eventuella transportkostnader i samband med hotellbyte står du själv för. Det ges inte någon återbetalning av ej nyttjade hotellnätter.
Städning sker 2-6 gånger per vecka (avresedagen inkluderad) och kan ske förmiddag eller eftermiddag. I den vardagliga städningen blir golvet sopat, sängar bäddade och ytor och badrum avtorkade, samt att soporna töms. Diskning ingår normalt inte och man står själv för diskmedel, diskborste etc. Det är inte alltid att sängkläderna byts under veckan men handdukar byts normalt 1-3 gånger/vecka.
Om det ingår måltider i resans pris framgår detta av biljetten. I hotellbeskrivningen står om det finns möjlighet att köpa måltidspaket som tillägg till resan. Måltidspaket som är förbokade hemifrån har ofta ett annat pris än vid bokning på plats och finns i begränsat antal.
Frukost/kontinental frukost: består av smör, bröd, marmelad, kaffe/te.
Frukostbuffé: består, utöver ovan, även av ost, ägg, yoghurt, grönsak eller frukt.
Halvpension: består som regel av frukost och middag. Måltidsdryck ingår inte.
Helpension: Frukost, lunch och middag. Måltidsdryck ingår inte.
Måltider kan serveras som buffé, tallrikservering eller från meny.
Vid resor över jul/nyår kan måltidspaketet vara bundet till ett tillägg som då framgår av hotellbeskrivningen.
Beroende på ankomst- och avresetider kan måltider i ett beställt måltidspaket utgå. Inga måltider ingår efter det att du har checkat ut från hotellet om inget annat anges i hotellbeskrivningen.
Vi har ett varierat utbud av All Inclusive-hotell. Från lyxiga hotell med All Inclusive som erbjuder det mesta av mat och dryck under större delen av dygnet till enklare mellanklasshotell. På hotell där enkel All Inclusive anges är utbudet av mat och dryck mer begränsat och serveras under begränsade tider på dygnet. All Inclusive inkluderar måltider samt lokala drycker och i många fall även vissa aktiviteter. Lokala drycker är som regel lokalt producerat vin, öl och sprit eller andra märken som hotellet har valt ut ska ingå i All inclusive. Det framgår av hotellbeskrivningen vad som kan förväntas av All inclusive.
Var uppmärksam på, att hotellet som regel inte serverar alkohol till personer under 18 år, även om det ingår i det beställda måltidsalternativet.
Sydliga mattraditioner är ofta annorlunda än våra. Hotellens krav på hygien lever upp till landets krav som dock inte alltid är desamma som svenska.
Det är ännu relativt okänt med födoämnesallergier i utlandet. Vissa hotell kan erbjuda anpassad mat och detta undersöks på egen hand direkt med hotellet. Det kan inte förväntas ett visst utbud om detta inte blivit skriftligen bekräftat på förhand. Se mer information här Läs mer här.
På många hotell är det inte tillåtet att ta med sig mat och dryck utifrån till poolen/rummet. Hotellet förbehåller sig då rätten att konfiskera medhavd mat & dryck.
Många länder har idag utökat sitt rökförbud till offentliga platser, och rökfria hotell är vanligt. Alla våra Sunwing Family Resorts, Sunprime Hotels och O.B.C. är rökfria hotell med rökning på anvisade platser. Det är som regel förbud mot att röka inomhus på alla hotell idag. Många hotell tillåter inte rökning på balkong/terrasser. Aktuella regler kring rökning fås på plats på hotellet. Reglerna gäller även e-cigaretter.
Generellt är det inte tillåtet att ta med husdjur på några av våra hotell, men vi kan inte garantera att det inte varit djur i rummet. Det är inte tillåtet att ta med husdjur på transferbussarna.
Det framgår av hotellbeskrivningen om hotellet har luftkonditionering. Av hänsyn till energiförbrukning är luftkonditioneringen ofta begränsad till vissa timmar om dygnet och till den varmaste perioden. Av den anledningen kan luftkonditioneringen endast tas i bruk när man själv befinner sig i lägenheten/rummet. I vissa länder har myndigheterna gått in och satt en nedre gräns för luftkonditioneringen. Gränsen kan t.ex. vara 26 grader på sommaren och 21 grader på vintern. Detta är en del av en större insats från EU för att reducera användning av naturgas med 15%.
Vanligtvis finns ett luftkonditioneringsaggregat per lägenhet/dubblettrum som är placerat antingen i sovrum eller vardagsrum. På vissa hotell kan luftkonditionering och uppvärmning kosta extra och betalning sker då direkt till hotellet. Det finns en mängd olika luftkonditioneringssystem med olika kapacitet och bullernivå. Aggregaten är inte alltid reglerbara.
Vid hög luftfuktighet och höga temperaturer utomhus skapas kondens i luftkonditioneringen. Det är därför inte ovanligt att det droppar vatten från aggregatet. För att luftkonditioneringen ska fungera krävs oftast att fönster och dörrar är helt stängda. När luftkonditioneringen varit avstängd kan det ta lite tid innan rummet är nedkylt.
Tillgången på elektricitet kan vara oregelbunden/begränsad. Det kan vara nödvändigt med en adapter, läs i resmålsfakta för det aktuella resmålet på ving.se.
Uppvärmning/centralvärme
Vissa av våra hotell har centralvärme vilket då framgår av hotellbeskrivningen.
Uppvärmning sker som regel under perioden november – mars. Ibland finns det elektriska element att låna.
När hotellet inte har centralvärme kan det vara kyligare i rummet under för- och eftersommar.
Varmvattnet värms ofta upp med hjälp av solfångare på taken. Det kan hända att kall- och varmvattnet sinar tillfälligt under de tider på dagen då många gäster duschar samtidigt eller på grund av dåligt vattentryck. Vattenransonering kan också förekomma.
Om hotellet har uppvärmd pool framgår detta av hotellbeskrivningen. Poolernas uppvärmningssystem är oftast inte igång nattetid, varför det kan vara kallare i poolerna under tidiga morgontimmar. Utomhuspooler kan förväntas vara öppna i badsäsong (t.ex. från maj till oktober på Mallorca). Det är inte grund för ersättning om poolen i denna period behöver stängas för nödvändigt underhåll. I dessa fall hänvisas till annan pool.
Av utrymmesskäl finns det sällan solstolar till alla boende på hotellet. Det är inte tillåtet att markera solstolarna. Av säkerhetsskäl har vissa hotell förbud mot luftmadrasser och uppblåsbara badleksaker. Blöjbarn ska ha badblöja på när de badar i hotellets pool. För att säkra en god vattenkvalitet innehåller både salt- och färskvattenpooler kemikalier, tex. klor. Missfärgning av hår och badkläder kan förekomma vid bad i klorvatten.
Hotellfaciliteter såsom massage, spa, bastu är mot betalning om inget annat anges. På de hotell där det finns gym är utbudet ofta begränsat och standarden enkel. Hotellets underhållnings- och sportutbud kan vara av varierad standard och mot betalning.
Vissa hotell tar ut en avgift för säkerhetsbox, luftkonditionering, hyra av solstolar vid hotellets strand och liknande tjänster.
Faciliteter inom hotellet kan vara stängda eller obrukbara p.g.a. dåligt väder eller andra förhållanden som vi inte råder över.
TV och internet kan vara avgiftsbelagt. Det kan inte förväntas skandinaviska TV-kanaler även om hotellet har satellit-TV. Många hotell erbjuder internet i delar av hotellet. Internetuppkopplingen varierar i hastighet, allt efter vilket land du befinner dig i, och är inte lika pålitlig som i Sverige varför vi aldrig kan garantera full åtkomst till internet. Mobilt internet kan vara snabbare än hotellets internet och vi rekommenderar därför att du har alternativa uppkopplingsmöjligheter om du behöver garanti för full åtkomst till internet under din semester.
Vi kräver att alla hotell uppfyller lokala myndigheters hälso-, säkerhets- och brandföreskrifter, och kontrollerar regelbundet att de gör det. Standard och regelverk varierar dock från land till land och håller inte alltid samma höga nivå som vi är vana vid i Sverige. Samma sak gäller barnsäkerheten. Vid ankomst bör du ta del av hotellets brandinstruktioner.
Hotellen följer de lokala myndigheters byggtekniska föreskrifter vid byggnationer och renoveringar vilket också gäller våtrumsarbeten.
På många destinationer är luftfuktigheten mycket högre än hemma vilket tillsammans med den lokala byggstandarden att rum och lägenheter kan upplevas som fuktiga.
Det är få resmål som har anpassade hotell för resande med funktionsnedsättning. Det åligger resenären själv att i samband med bokning kontrollera så boendet fungerar utifrån de egna kraven på anpassning (dörrmått t.ex.). Ofta är omgivningarna svårframkomliga och hotellområden relativt kuperade med nivåskillnader. Standard på den generella anpassningen för funktionsnedsatta lever inte alltid upp till de krav som vi har i Sverige.
Via länken nedan hittar du information om vad som är bra att tänka på när du reser med funktionsnedsättning, funktionshinder eller medicinsk utrustning som t ex rullstol. Mer information finns på resa med funktionshinder.
På våra destinationer pågår vardagen även under turistsäsongen. Sophämtning sker tidigt på morgonen och varuleveranser och lokal trafik förekommer dygnet runt. Många av våra hotell ligger i populära turistorter/städer med brokigt folkliv, gott om dags- och kvällsnöjen, som t.ex. restauranger, diskotek etc. Ljudnivå och eventuella störningar utanför hotellet kontrolleras av lokala myndigheter.
Det är oundvikligt att vissa ljudkällor förekommer i den dagliga driften av ett hotell, såsom tex. störningar från hissar, fläktar, städpersonal, trädgårdsarbete etc. Många hotell är lyhörda. Om hotellet har en bar eller underhållning kan vissa rum störas av detta. I muslimska länder kallas till bön från moskéerna vilket hörs till de flesta hotell. Till den normala vardagen hör också hundskall och tuppar som gal.
Enligt internationell praxis ska det vara tyst på hotellet efter kl. 24.00. Om du störs av andra gäster ska du i första hand kontakta hotellet, hjälper inte detta så kontakta Vings personal på resmålet.
På våra kryssningar kan vissa hytter störas av maskinrummet.
Byggnadsarbete förekommer på alla resmål. Detta gäller särskilt resmål som fortfarande är under utbyggnad. Även om myndigheterna generellt förbjuder byggnation under turistsäsongen, är det inte alla byggfirmor som respekterar detta. Ingen researrangör kan förhindra uppstart av ett byggnadsarbete utanför hotellet och vi har svårt att påverka eventuella störningar. Våra hotellkontrakt skrivs långt i förväg och det händer att vi behöver informera om ett bygge efter bokning av resan. Underhållsarbeten på hotellen utförs löpande och här försöker hotellen minimera besvär för gästerna.
Vi vet av erfarenhet att det inte alltid går efter planen när man öppnar nya hotell, eller efter en stor renovering. Det kan vara förseningar i leveranser eller att oförutsedda tekniska händelser inträffar. I uppstarten kan det innebära driftstörningar och att alla faciliteter inte är på plats.
Det är inte alltid att kloak- och avloppsystem är gjorda för det stora antal personer som kommer i turistsäsongen, och standarden är ofta sämre än vi är vana vid hemifrån. Detta kan t.ex. innebära att avrinningen i duschen är långsam. Vissa hotell ber om att lägga pappret i en särskild behållare vid sidan av toaletten för att undvika stopp. Detta är vanligt i Grekland och Turkiet.