På resmålet

Utflykter, stränder, transport och lokala förhållanden. Här hittar du användbar information om resmålet.

Lokala förhållanden

Resmålsservice

Vi har personal på många av våra resmål. Tveka inte att kontakta vår personal på plats för råd och information. De nås på Servicecenter, servicetelefon och på vissa hotell. Mer information om våra servicetider och telefonnummer finns i välkomstmaterialet. Telefonnumret till servicetelefonen finns också på resebeviset. Vår personal är skandinavisktalande och bär uniform som är gemensam med de andra nordiska resebolagen inom vår koncern. På en del resmål kan du få hjälp av en engelsktalande agent som nås på telefon. På en del resmål har vi ingen resmålsservice men du kan alltid nå vår svenska 24-timmarsjour, se ditt resebevis.

Utflykter

Vissa utflykter och arrangemang kräver ett visst minimiantal eller maxantal deltagare för att kunna genomföras. Ibland samkörs även utflykter med andra resebolag inom vår koncern och guidningen kan ske på skandinaviska. Det förekommer också att utflykterna sker med inhemska officiella guider. Vanligen sker då guidningen på engelska. Upphämtning till utflykterna sker inte alltid vid ditt hotell och du tar dig då på egen hand och egen bekostnad till angiven mötesplats. Om du blir sjuk och inte kan genomföra en utflykt med avresa inom 24 timmar sker återbetalning enbart mot uppvisande av ett läkarintyg. Vi reserverar oss för att det kan ske ändringar i presenterat utflyktsprogram. Tänk på att utflyktsprogrammet kan vara begränsat under lågsäsong.

Stränder

Var observant på att det kan förekomma undervattensströmmar. Respektera varningsflaggorna på stranden. Sjöborrar, maneter, tång och sjögräs finns periodvis vid många stränder. Stora tidvattenskillnader och blåsigt väder kan påverka stranden och förutsättningen för bad. Mer information om stränderna hittar du under resmålsfakta på ving.se.

Hög- och lågsäsong

Under högsäsong är det liv och rörelse, restauranger och barer är öppna – allt är igång. Detta kan dock innebära trängsel, köer, väntetider och fullbelagda stränder. Under lågsäsong kan man ofta räkna med bättre service, inga köer och gott om plats på stranden. Å andra sidan kan en del hotell, restauranger etc. ha stängt och resmålet kan bli lite ”tillbommat”. I början och slutet av säsongen kan aktiviteter/faciliteter på hotellen vara begränsade, och förändringar i vårt utflyktsprogram kan förekomma.

Faunan/smådjur

Smådjur ingår allt som oftast i din utlandsvistelse. I varma klimat är det vanligt att flugor och mygg förekommer, ta gärna med dig myggstift eller myggspray. Du kan också hitta skydd mot insekter på lokala apotek på plats. Kackerlackor och myror tillhör ofta insektsfaunan. Om du får problem på ditt hotell kan du alltid be om hjälp i receptionen, personalen kan hjälpa till med besprutning vid behov. Det kan också förekomma lösdrivande hundar och katter på resmålen. En del gäster kan uppleva galande tuppar eller skällande hundar i närheten av hotellen som störande.

Timeshare/andelslägenheter

På många stora resmål förekommer försäljning av s.k. Time share-lägenheter. Försäljningen försiggår ofta under okonventionella former och kan vara påträngande. Den här typen av försäljningsteknik är ofta tvivelaktig. Vi varnar för oplanerade inköp och avråder dig från att skriva under bindande avtal.

Transfer

Transfer på charterresor

Vi har sällan Vingvärdar med på våra transferbussar. Du har själv ansvar för att ditt bagage kommer på och av bussen. Vi kan inte garantera att det finns bilbarnstolar på bokad transfer.

Om du endast bokat flygresa och transfer. Kontakta vår personal på resmålet minst 24 timmar innan hemresa, för att få reda på var du blir upphämtad med transferbussen.

Transfer på reguljära resor

Om du bokat en paketresa med reguljärflyg rekommenderar vi att du bokar en privat transfer i förväg.

chatbtn