Det är möjligt att beställa transport mellan flygplats och hotell på de flesta av våra resmål. Har du beställt transport i bokningen är det viktigt att läsa all detaljerad information på biljetten. Kontakta oss om du har specialbagage eller önskar beställa bilbarnstol.
Våra guider möter på flygplatsen och visar till rätt buss/taxi som kör dig till hotellet. Här kan viss väntetid uppstå innan bussen är klar för avgång. Transporten genomförs som regel utan guide och du är själv ansvarig för att bagaget kommer på och av bussen/taxin. När det är dags för hemresa hämtar transporten på angiven tid och plats så att du hinner till flygplatsen i rätt tid. Information om hemresan kan ses i Ving-appen, och sänds ut via sms senast dagen innan hemresan.
När transfern föregår med båt kan väntetider uppstå i hamnen. Resan kan påverkas av väder och vind (ibland med extra övernattning som följd).
Av säkerhetsmässiga orsaker kan vår personal eller chauffören inte hjälpa till att bära eller lyfta personer.
Transport som bokas till endast flygbiljett sker till bokat resmål, och plats för av- och påstigning framgår av biljetten.
Våra arrangerade transporter följer lokala säkerhetsföreskrifter och bussarna har inte barnstolar. De flesta bussar inom EU har tvåpunktsbälte vilket innebär att det kan vara svårt att använda en medhavd barnstol.
Sportutrustning (t.ex. cykel, golfbag) tas med i mån av plats och beroende på transportbolagets bestämmelser. Merkostnader för att transportera sportutrustning ersätts ej.
På våra charterdestinationer möter du vår personal på flygplatsen vid ankomst. Tveka inte att kontakta vår personal om du har behov av hjälp under vistelsen eller önskar information. Kontaktuppgifter till oss finns att läsa på resebiljetten, i vår app, samt i det välkomst-SMS som skickas ut på ankomstdagen.
Våra guider är skandinavisktalande och bär uniform som är gemensam med andra nordiska researrangörer inom vår koncern. På vissa resmål kan det vara en engelsktalande agent som hjälper till via telefon, och på våra Sunwing/Sunprime/O.B.C. fungerar personalen i Help desk som våra representanter. På en del resmål har vi ingen resmålsservice men du kan alltid nå vår svenska 24-timmarsjour. Telefonnummer finns på din biljett.
Vissa utflykter och arrangemang kräver ett minimi- eller maxantal deltagare för att kunna genomföras. En utfärd kan komma att flyttas eller ställas in av olika orsaker, t.ex. väder. Blir utflykten inställd informerar vi om det så fort som möjligt och full återbetalning av priset görs. Ibland samkörs även utflykter med andra resebolag inom vår koncern och guidningen sker på skandinaviska. Det förekommer också att utflykterna sker med lokala officiella guider. Vanligen sker då guidningen på engelska. Upphämtning till utflykterna sker inte alltid vid ditt hotell och du tar dig då på egen hand och egen bekostnad till angiven mötesplats. Vi reserverar oss för att det kan ske ändringar i presenterat utflyktsprogram. Tänk på att utflyktsprogrammet kan vara begränsat under lågsäsong.
Läs mer om utfärder på kryssning i stycket ’om kryssningar’.
Utflykter som förbokas hemifrån säkrar en plats på turen som kan bli fullbokade. Det kan också vara annat pris på utflykten vid bokning på plats.
Om du önskar att avboka en förbokad utflykt ska du kontakta oss så fort som möjligt. För att få hela utflyktens pris återbetalat ska avbokning ske senast 24 timmar (på vissa resmål senast 48 timmar) före utflykten startar. Vid senare avbokning återbetalas utflyktens pris endast vid sjukdom, och då mot uppvisande av läkarintyg.
Observera att förbeställda biljetter till arrangemang som är bokade på egen hand inte återbetalas av Ving vid avbokning av resan, oavsett orsak.
På vissa resmål bör man undgå att dricka kranvattnet och få istärningar som är gjorda av kranvatten eftersom detta kan ge magbesvär.
Insekter som t.ex. myror, mygg och kackerlackor kan förekomma på alla hotell oavsett kategori. Vi har inte kontroll över djur och insekter men om du får problem på ditt hotell kan du alltid be om hjälp i receptionen så hjälper de till med besprutning vid behov. Det kan också förekomma lösdrivande hundar och katter på resmålen. En del gäster kan uppleva galande tuppar eller skällande hundar i närheten av hotellen som störande.
Det förekommer fridlysta fåglar vilket medför att dessa fågelbon ej får flyttas. Fåglar kan förekomma på utomhusserveringar och det händer att fåglar också flyger in i lobby eller restaurang och då kan vara svåra att få ut.
På exotiska resmål kan vilda djur stryka omkring som t.ex. apor, ödlor och sköldpaddor. Visa hänsyn mot djuren, håll avstånd och mata ej djuren. För mer information om Ving samarbete med World Animal Protection - Omtanke om djuren - läs mer om vår djurskyddspolicy | Ving
Vi vill göra pälsallergiker uppmärksamma på att det finns hotell som tillåter husdjur.
Vi har inte möjlighet att hjälpa till i situationer där man känner sig dåligt behandlad av lokala inrättningar. Det är viktigt att ta reda på vilka regler och kostnader som gäller vid köp i utlandet och införsel till Sverige.
Under högsäsong är det liv och rörelse, restauranger och barer är öppna – allt är igång. Det kan också dyka upp nya barer och klubbar i närheten av hotellet som är utanför vår kontroll. Högsäsong kan innebära trängsel, köer, väntetider och fullbelagda stränder. Under lågsäsong kan man ofta räkna med bättre service, inga köer och gott om plats på stranden. Å andra sidan kan en del hotell, restauranger och annat ha stängt, och resmålet kan bli lite ”tillbommat”. I början och slutet av säsongen kan aktiviteter/faciliteter på hotellen vara begränsade, och förändringar i vårt utflyktsprogram kan förekomma.
Var observant på att det kan förekomma undervattensströmmar. Respektera varningsflaggorna på stranden. Sjöborrar, maneter, tång och sjögräs finns periodvis vid många stränder. Stora tidvattenskillnader och blåsigt väder kan påverka stranden och förutsättningen för bad. Mer information om stränderna hittar du under respektive resmålsfakta på ving.se.
Var uppmärksam på ficktjuvar. Speciellt vid ankomst till hotellet, resor med offentlig transport, på marknader och andra platser där det är mycket folk. Vi rekommenderar att använda säkerhetsbox för pass och andra värdesaker. Lämna värdefulla smycken och klockor hemma och töm plånboken/handväskan på det som ej behövs under resan. Vid stöld ska polisen kontaktas.
Ving vill göra sitt yttersta för att hjälpa och vägleda i förbindelse med sjukdom/olycka eller dödsfall under resan.
Det är ditt försäkringssällskap och deras larmcentral som bistår med ekonomisk och praktisk hjälp när olyckan är framme och det är viktigt att kontakta dem omgående. De arrangerar med sjukvård och eventuell hemtransport. Kom ihåg att spara kvitton och utförligt läkarintyg i förbindelse med sjukdom/olycka för skadereglering i efterhand.