2010-talet
får en dramatisk start då den isländska vulkanen Eyjafjallajökull får flera utbrott under våren 2010. Rökutvecklingen och det så kallade ”askmolnet” påverkade alla flygningar både i Sverige och i flera andra länder.
Detta är ett årtionde där både ekonomisk och politisk turbulens skakar världen. Med den ”arabiska våren” startar en våg av oroligheter. Terrordåd genomförs på en rad platser i världen, även i Europa där bland annat Paris, Bryssel och Nice är utsatta för dåden.
I Turkiet råder politisk oro med minskat intresse för resor dit. Grekland står på ruinens brant men det blir ingen Grexit, däremot röstar Storbritannien för ett utträde och Brexit blir verklighet. Trots en orolig omvärld håller svenskarnas resesug i sig och Ving forsätter att utveckla sina semesterkoncept med framgång. Den klassiska charterresan får sällskap av reguljära paketresor, kryssningar och träningsresor. Ving befäster sin roll som den ledande semesterarrangören i Sverige och gör nya vinstrekord. Den traditionella katalogen skrotas och ersätts med ett resemagasin och de sociala medierna slår igenom stort och blir en viktig kanal för information och kommunikation med kunderna.
2010
Ving.se vinner Internetworlds pris för bästa webbplats på temat resor. Vings fjärde Sunprime Resort öppnar på Kamala Beach i Thailand.
Askmolnet stänger ner det skandinaviska luftrummet och Ving ordnar alternativa färdsätt hem till Sverige för sina resenärer. Det löser sig bra och Ving får mycket positiv respons från sina gäster.
Ving skrotar den traditionella resekatalogen och ersätter den med ett inspirationsmagasin.
2011
Magnus Wikner blir ny VD för Ving Sverige. För första gången är Turkiet den populäraste sommardestinationen, före Mallorca. Till vintern 2011/2012 satsar Ving stort på resor till Karibien. Nyheter i programmet blir även Kenya och Marsa Alam i Egypten. Vårt första OBC, Ocean Beach Club, öppnar i Makrigialos på Kreta.
2012
Två nya Sunwing-hotell öppnar, i Turkiet och i Egypten. Bred satsning på Sunprime-hotell, hotell för vuxna som reser utan barn, och fem nya Sunprime öppnar under året.
Vings nya logotyp, ”The sunny heart”, presenteras. Med den nya logotypen lanseras en ny gemensam identitet för de nordiska systerföretagen Ving, Spies och Tjäreborg. Samtidigt får de egna koncepthotellen också hjärtat som huvudsymbol, och byter namn från Sunwing Resort till Sunwing Family Resorts, samt från Sunprime Resorts till Sunprime Hotels.
Ving.se vinner än en gång pris för bästa resesajt i tävlingen Internetworld Topp 100. Fortsatt satsning i Karibien och nyheter i charterprogrammet är Jamaica och Punta Cana i Dominikanska republiken. Även Kap Verde blir nytt resmål.
2013
Konceptet SENTIDO, som tidigare funnits i Thomas Cook-gruppen, börjar säljas även i Sverige. Magnus Wikner tar över som koncernchef för Thomas Cook Northern Europe.
2014
Johnny Nilsen blir ny VD för Ving Sverige. Två nya koncept ser dagens ljus, smartline och SunConnect. Internetförsäljningen slår nya rekord och Ving stänger sina fysiska butiker i Göteborg och Malmö medan butiken på Sveavägen fortsatt finns kvar.
Nya resmål i charterprogrammet är Ibiza och Mykonos och den karibiska ön Saint Martin lanseras till vintern. Allt fler använder smarta mobiltelefoner för att boka resor och Ving lanserar en ny reseapp. Ving är först med att lansera kryssningspaket som kan bokas direkt på nätet.
2015
Ocean Beach Club Gran Canaria slår upp portarna och blir en omedelbar succé. Ytterligare två Sunprime Hotels öppnar. Lollo & Bernie får sin egen webshop och de populära maskotarna går på export och lanseras för första gången utanför Norden. Den lilla grekiska ön Thassos är sommarens största nyhet.
Thomas Cook ingår ett avtal med den världskända hotellkedjan Club Med och Ving får konceptet Club Med i sitt utbud. VingAlpin upphör och Ving slutar att sälja skidresor.
Det egna flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavias flotta består nu endast av helt nya eller nyrenoverade flygplan. Ving blir det första reseföretaget i Norden med att lansera en app i Apple TV.
Ving beslutar sig samma år för att ta bort utflykter där man rider på elefanter. Initiativet införs senare inom hela Thomas Cook-gruppen.
2016
Det nya bohemchica hotellkoncept konceptet Casa Cook lanseras. Det första designhotellet öppnar på Rhodos och blir en omedelbar succé och ”snackis” såväl i sociala medier som i trendiga mode-och designmagasin. Ving fyller 60 år och Thomas Cook 175 år. Maskotarna Lollo & Bernie får sin första butik, på Sunwing Kallithea på Rhodos. Ving satsar än mer på träningsresor och blir samarbetspartner till En svensk klassiker.
2017
Efter succén på Rhodos öppnas nu nästa Casa Cook-hotell, denna gång på Kos. Precis som föregångaren blir även detta hotell uppmärksammat och vinner många designpriser och utmärkelser.
Thomas Cook-gruppen skärper samma år kraven på arrangörer av utflykter där man möter djur. Policyn innefattar fler kontroller och uppföljningar samt krav på att alla arrangörer följer ABTA:s Global Standards riktlinjer.
2018
Cook´s Club lanseras och det första hotellet öppnar i Chania på Kreta under sommaren. Cook´s Club bygger på framgången med Casa Cook och lockar med snygg design, street food, handplockade DJ’s och en avslappnad atmosfär med urban känsla, men till ett pris och en utformning som kan locka en yngre målgrupp.
Samma år inleds initiativet #noplaceforplastic där 70 miljoner engångsartiklar i plast ska bort fram till 2020. Under hösten 2018 beslutas också att Thomas Cook-gruppen tar bort djurparker som håller späckhuggare.
Thomas Cook-gruppen inleder ett samarbete med Expedia och får därmed ett större och bredare utbud av hotell världen över. I Sverige smygstartar man med lanseringen under sommaren och kan sedan i början av 2019 erbjuda 140 000 hotell inom ramen för samarbetet.
2019
Företaget fortsätter satsningen på egna koncepthotell med fokus på fler Cook’s Club och Casa Cook. Det första Casa Cook-hotellet för barnfamiljer med en ny typ av barnklubbskoncept har premiär på Kreta sommaren 2019.
I februari 2019 nylanseras tågsemester efter att ha varit borta ur programmet sedan 2010. Resan går till Davos med guidade vandringsturer och blir snabbt slutsåld och företaget satsar på ytterligare tågresor. Under våren gör företaget en större satsning på klimatkompenserade flygresor för alla kunder, oavsett vilket flygbolag de reser med. Initiativet utökas till att även gälla all busstransfer till och från flygplatsen på resmålen samt boende på de egna hotellen Sunwing Family Resorts, O.B.C. by Sunwing samt Sunprime Hotels.
Den 23 september går Vings ägare, Thomas Cook Group plc. i konkurs. Vings flyg står på backen under första dygnet men redan dagen därpå är trafiken igång. Samtidigt inleds en försäljningsprocess av den nordiska verksamheten, kallad Vinggruppen (Ving i Sverige och Norge, Globetrotter, Spies, Tjäreborg och Thomas Cook Airlines Scandinavia) Den 30 oktober, efter en mycket snabb process, offentliggörs att Vinggruppen fått nya ägare. Det är Strawberry med Petter Stordalen, Altor Fund V samt TDR Capital som köpt den nordiska verksamheten. Flygbolaget byter namn till Sunclass Airlines och det nordiska moderbolaget till Nordic Leisure Travel Group AB och de nordiska koncepthotellen Sunwing, O.B.C och Sunprime fortsätter i företagets regi. Medan varumärkena Casa Cook och Cooks Club köpts upp av ett kinesiskt företag.