Logotyp för Ving
Reseledare går upp för trappor

Res tryggt och säkert med Ving

Därför ska du resa med Ving

Oavsett om du önskar trygghet, bra service eller hög kvalitet på din semester så är Ving det bästa valet. Vi lovar att göra allt vi kan för att du ska få oförglömliga semesterminnen – och det gör vi med ett stabilt nordiskt ägande i ryggen.

Vings Safe Travel logga

Boka nu och bestäm dig senare

Kom ihåg att du kan boka din charterresa nu och bestämma dig senare. Med vårt populära av- och ombokningsskydd får du nämligen möjlighet att boka om din resa så många gånger du behöver fram till 30 dagar före avresa. Du har också öppet köp i 90 dagar, då du kan ändra eller avboka resan. Om du eller någon nära anhörig blir sjuk kan du dessutom avboka din resa och få pengarna tillbaka. Läs mer om fördelarna

Alltid hos Ving

Petter Stordalen tillsammans med Lollo & Bernie

Stabilt nordiskt ägande
Ving ingår i Nordens största resekoncern Nordic Leisure Travel Group (NLTG), som ägs av norska Strawberry Group (39,7%), den svenska kapitalfonden Altor (39,7%) samt brittiska TDR (19,9 %) och ledning inom Nordic Leisure Travel Group (0,7%).

Tillsammans med våra nordiska systerbolag, Ving i Norge, Spies i Danmark, Tjäreborg i Finland och Globetrotter är vi Nordens största resekoncern. I koncernen ingår också vårt eget flygbolag Sunclass Airlines, samt Resorts & Hotels som driver våra egna hotellkedjor (Sunwing Family Resorts, O.B.C. by Sunwing och Sunprime Hotels). Som researrangör har vi därför möjlighet att erbjuda dig en samlad serviceupplevelse - från beställning till flygresa och hotell.

Läs mer om NLTG

Ett par sitter på en bänk med en resväska

Paketresa – enkelt och bekvämt
När du bokar din paketresa hos Ving kan tryggt du luta dig tillbaka och slippa oroa dig. Vi ser till att allt det praktiska fungerar och sköter kontakten med flygbolag och hotell o.s.v.

Med en paketresa får du också trygghet med i köpet. Din resa omfattas nämligen av paketreselagen som ger dig ett utökat skydd. Till exempel ser vi alltid till att våra gäster kommer hem från resmålet om det skulle ske något oförutsett. Vi har erfarenhet från all världens olika händelser genom åren, allt ifrån askmoln och flygstrejk till sandstormar. Vi kan därför lova dig att du kommer att komma hem tryggt och säkert oavsett vad som sker. Och skulle du mot förmodan behöva vara kvar längre än planerat på resmålet på grund av omvärldshändelser, ser vi till att ordna boende.

Plånbok med pengar i

Pengarna tillbaka
Vi följer alltid Utrikesdepartementets reserekommendationer. Skulle din resa mot förmodan bli inställd, lovar vi att du får pengarna tillbaka inom 7 dagar.

När du bokar din resa med Ving slipper du arbetet med att få pengar tillbaka. Vi ser till att du helt automatiskt får dina pengar tillbaka. Du slipper då använda din tid till att kontakta flygbolag, hotell, transferarrangörer o.s.v. för att få dina pengar tillbaka - det arbetet gör vi åt dig.

Personal på Ving

Enkelt att om- och avboka
Hos oss har du möjlighet att köpa vårt unika av- och ombokningsskydd i samband med din resa med charterflyg. Det ger dig de bästa villkoren och är skräddarsytt för att täcka våra gästers behov.

Vårt eget av- och ombokningsskydd gäller inte bara om du blir sjuk, utan skulle dina planer ändras har du också möjlighet att ändra din resa med charterflyg.

Tillsammans med Gouda erbjuder vi också reseförsäkringar som skyddar dig under själva resan, så att du inte behöver bekymra dig om extra utgifter om olyckan skulle vara framme.

Läs mer om våra skydd och försäkringar

Utsikt på La Gomera

Alltid tryggt och säkert
Vår egen beredskap har tät kontakt med Utrikesdepartementet och lokala myndigheter. Uppstår det en oförutsedd händelse som påverkar din resa, lovar vi dig att vi löpande håller dig uppdaterad om situationen. Vår första prioritet är de gäster som har ut- och hemresa närmast förestående. Därefter kontaktar vi andra gäster som påverkas, i kronologisk ordning.

Med många år i branschen har vi upparbetat goda relationer och tät dialog med både Utrikesdepartementet och lokala myndigheter på våra resmål. Det betyder att vi alltid kan agera snabbt om det skulle uppstå oförutsedda händelser. Utöver det följer vi alltid IATA:s rekommenderade flygrutter, så att våra gäster reser säkert.

Läs mer om vårt säkerhetsarbete

Guide hjälper gäst vid buss

Service dygnet runt
Behöver du hjälp under din semester är vår egen personal redo att hjälpa dig dygnet runt, oavsett var i världen du befinner dig. Varje sommar har vi inte mindre än 500 nordiskt anställda på våra större resmål, som är redo för att du ska få de bästa veckorna på året.

Oavsett vilken typ av resa du väljer att boka hos oss, kan du alltid komma i kontakt med oss dygnet runt. På våra charterresmål mottar du automatiskt ett sms vid ankomst, med information om vår service, hur du kommer i kontakt med oss, om du till exempel vill boka en utflykt eller är i akut behov av hjälp under natten. På en del charterresmål har vi inte egen personal, men du kan alltid nå oss på vår servicetelefon. Även när du bokar en resa med reguljärflyg till resmål där vi inte har personal, kan du dygnet runt kontakta oss om du behöver hjälp.

Läs mer om vår service

Kvinna kollar i sin mobiltelefon

Boka nu – bestäm senare
När du bokar din resa med charterflyg hos Ving behöver du betala hela din resa först 40 dagar före avresan. Det ger dig gott om tid att bestämma dig.


Bokar du din välförtjänta semester med charterflyg nu, kan du vänta med att slutbetala din resa fram till 40 dagar före avresan. Det betyder att du bara betalar en deposition inom 7 dagar efter din bokning, om det är mer än 60 dagar till avresa. Bokar du en flexibel paketresa med reguljärflyg är det andra betalningsvillkor som gäller.

Läs mer om betalningsregler

Servitör dukar ett bord

65 års erfarenhet
Under 65 år har vi varit med och skapat och utvecklat semesterresandet så att det passar svenska resenärer. Vi vet vad som behövs för att du ska känna dig trygg och få de bästa veckorna på året.

Det är inte bara vår verksamhet som bär på årtionden av erfarenhet – detsamma gäller våra medarbetere hemma i Sverige, som ofta har påbörjat sina karriärer ute på våra resmål. Det är därför inte ovanligt att många av våra chefer någon gång har arbetat som Vingvärdar. Många av våra medarbetares barn väntar också på att få börja som Vingvärdar ute på våra resmål, så att de också får vara med och ge våra gäster de bästa veckorna på året – precis som deras föräldrar.

Solglasögon och plånbok på ett bord

Ekonomisk trygghet
Paketreselagen ger dig inte bara en enkel och trygg resa – den betyder också ekonomisk trygghet. Med en paketresa är du nämligen alltid garanterad att få pengarna tillbaka, om din resa skulle bli inställd. Utöver det ställer våra nordiska ägare nödvändiga garantier hos Kammarkollegiet vilket medför att du alltid har ett ekonomiskt skydd.

Skulle du mot förmodan inte vara nöjd efter din resa, och vi inte kan komma övverens, har du med en paketresa alltid möjlighet att kontakta ARN som vill behandla ditt ärende. Och vi lovar dig att vi alltid följer deras rekommendationer – oavsett om vi håller med eller inte.

Familj på ett berg

Lokalt engagemang
Vi har varit på många av våra resmål i årtionden och har upparbetat ett tätt samarbete med hotellägare och andra lokala partners. Därför faller det sig också naturligt att ta del av det lokala livet och utveckla resmålen – ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Tillsammans med våra gäster har vi genom åren skapat en värdefull tillväxt på resmålen, som har gjort en stor skillnad för de lokala.

Vi försöker alltid att stötta resmålen och göra något för lokalbefolkningen - oavsett om det handlar om att göra plats på våra flyg för skolmaterial till Gambia eller vara först på plats med att skicka gäster tillbaka till Lesbos. Utöver det, arbetar vi också utfrån vår ”Code of Conduct”, som är grundläggande policys för hur vi bedriver verksamhet på resmålen, i förhållande till bland annat anställning, mänskliga rättigheter och arbetsmiljö.

Läs mer om vårt ansvar på resmålen

Ving personal

Gästnöjdhet
I över 65 år har vi haft ett stort fokus på gästnöjdhet och vi arbetar löpande med förbättringar och strävar alltid efter högre kvalitet, då vi vet att hög kvalitet ger nöjda gäster – och nöjda gäster, kommer tillbaka.

Vårt kvalitetsarbete ska vara så transparant som möjligt i förhållande till våra gästers åsikter om oss, därför visar vi bland annat kundomdömen på våra hotellsidor på ving.se. Det största och mest omfattande kvalitetsarbetet är våra frågeformulär, där våra gäster har möjlighet att berätta för oss hur semestern har varit. Merparten av våra gäster svarar på vårt frågeformulär och det hjälper oss att hela tiden bli ännu bättre.

Läs mer om vårt kvalitetsarbete

Lollo & Bernie tillsammans med barn

En samlad kvalitetssupplvelse på hela resan
Väljer du att flyga med vårt eget flygbolag Sunclass Airlines och bor på ett av våra egna koncepthotell (Sunwing Family Resorts, O.B.C. by Sunwing eller Sunprime Hotels), får du det allra bästa vi kan erbjuda.

Hos oss har vi ett direkt inflytande över kundupplevelsen när det handlar om flygresan med Sunclass Airlines och boendet på våra egna koncepthotell. Det betyder att vi konstant kan genomföra förbättringar och justeringar bland annat med bakgrund av våra gästers svar på våra frågeformulär, som våra gäster automatiskt får på mejl efter resan.

Solstol framför pool på Sunprime Miramare Beach

Nordiskt – under hela resan
I 65 år har vi utvecklat våra hotellkoncept och vår service i nära samarbete med våra gäster, så att allt passar svenskarnas semesterbehov. Och med nordiska ägare behöver vi bara fokusera på det som är viktigt för våra gäster, det gör det enkelt, bekvämt och tryggt att resa med oss.

Hos oss har du möjlighet att få en nordisk upplevelse med lokal förankring under hela din semester, från att du börjar planera din resa tills du landar hemma i Sverige igen. Vi ingår i en stark nordisk resekoncern med allt från reserådgivare och flygbolag till egen hotellverksamhet och egen serviceorganisation på resmålen. Allt tillsammans ger oss de bästa förutsättningarna för att skapa en semesterupplevelse anpassad efter våra nordiska gäster.

Därför träffar du alltid nordisk personal ombord på våra egna Sunclass Airlines-flyg och på många av våra resmål. Väljer du ett av våra egna hotell, Sunwing Family Resorts, Ocean Beach Club by Sunwing eller Sunprime Hotels kan du vara säker på att klädhängaren på hotellet är uppsatt efter önskemål från våra nordiska gäster.

Guider hjälper en gäst

Din säkerhet
Våra gäster är alltid vår högsta prioritet och vi tar alltid hand om dig på bästa sätt utifrån situation. Vi har tillgång till externa kristeam från SOS International och EuroAlarm som samarbetar med lokala läkare som snabbt kan vara på plats vid behov.

Vårt nordiska kriscenter är bemannat dygnet runt och tar emot rapporter om incidenter från hela världen. Personalen bedömer rapporterna och informerar relevanta personer i organisationen. De kan även höja beredskapen eller aktivera krisorganisationen om situationen kräver det.

Reseledare står framför buss med tre resenärer

Garanterad kvalitet
För att garantera kvalitet och säkerhet när du reser med oss, samarbetar vi med Intertek Cristal. En utomstående och opartisk partner som sätter riktlinjer när det gäller allt från hotell, utflykter till bussällskap med mera.

Vi gör en säkerhetskontroll av varje hotell i början av säsongen. Därefter följer vår personal upp eventuella brister samtidigt som de fortlöpande kontrollerar att säkerheten inte eftersätts under säsongens gång. Hotell som inte vill korrigera brister eller samarbeta med oss vad gäller säkerhetsförbättringar avslutar vi samarbetet med. Samma sak gäller för våra samarbetspartners för utflykter och transporter.

Resa med omtanke

Som researrangör har vi ett ansvar för att säkerställa att våra resor sker med respekt för klimatet och omgivningen. Redan på 90-talet upprättade vi vårt första miljöråd och idag har vi en klar och tydlig hållbarhetsstrategi. Så att du kan uppleva världen med gott samvete, både nu och i framtiden när du reser med Ving.